Pages

Wednesday, August 11, 2010

Solat Sunat Taubat

Salam pembaca yang di rahmati sekalian, seandainya kita telah di sedarkan oleh Allah janganlah melambat-lambatkan taubat mu...
Ayuh bersihkan diri mu, tubuhmu dan sucikan jiwamu dan dekatkanlah diri kamu kepada Illahi. Tanamkan cinta mu itu hanya padaNya. InsyaAllah anda akan beroleh kententeraman yang sebenar.
Jadi kali ini saya ingin kongsi tentang bagaimana melaksanakan Solat Sunat Taubat...
info ofcourse saya copy paste.


SOLAT SUNAT TAUBAT


Solat ini dilakukan sebagai tanda kita bertaubat kepada Allah. Tiada waktu yang tertentu ditetapkan, boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja apabila seseoarng itu rasa menyesal dan ingin bertaubat kepada Allah. Seelok-eloknya setelah kita melakukan istighfar, munajat, muhasabah diri...dan bertaubat kepada Allah di tengah malam yang sunyi.. kemudian disusuli dgn solat tahajjud dsb...

Digalakkan utk dilakukan dalam bulan-bulan haram iaitu Muharram, Rejab, Syaaban dan Ramadhan. Boleh dilakukan sebanyak 2 rakaat @ lebih.

Lafaz Niat

Sahaja Aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana Allah SWT

Setelah membaca surah al-Fatihah, bacalah *surah al-Kafirun di rakaat pertama dan di rakaat kedua pula *Surah al-Ikhlas sebanyak 3 kali.

(*atau mana2 surah)



Surah Al-Kafirun



Surah Al-Ikhlas





Doa Sujud terakhir rakaat kedua.

Tiada Tuhan melainkan Engkau, sesungguhnya aku telah menzalami diriku sendiri dengan kezaliman yang banyak.
Maka tiada siapa yang dapat mengampuni dosaku melainkan Engkau.

Istighfar-Istighfar

1. 100 kali
Aku memohon keampunan Allah yang Maha Besar, tiada Tuhan melainkan Allah,
Dialah yang Maha Hidup, Maha berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya.

2. Tiada had


Tiada keupayaan (untuk mentaati perintahMu) dan tiada kekuatan (untuk menjauhi laranganMu)
melainkan dengan keizinan Allah yang Maha Besar.

3. Ataupun dengan istighfar dan taubat yang ringkas ini
Ya Allah, ampunilah aku dan terimalah taubatku.

Doa Taubat



susuli lah dengan video-video klip yang saya attachkan



Zikir Munajat ~ Ustaz Badrul Amin


Iktiraf ~ Raihan

atau

p/s: Sesudah itu, terbitkanlah di dalam hati keikhlasan beribadah segalanya kerana Allah SWT. Jangan lah memandang pada emas dan permata dan pujian kerana itu antara punca keikhlasan ibadahmu tergugat. Semoga kita sama-sama beroleh syafaat.

wasalam

masih mencari cinta Illahi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jana Pendapatan Sekarang!